zaterdag 28 juni 2003

Stopwoorden

Vince, immers en geweldig zijn zo ongeveer door jou uitgevonden.

Vroeger had ik last (in schrift; vooral in brieven) van het woord doch. Nog steeds een prachtwoord (lees er alles over in mijn internationale bestseller Neon), tegenwoordig ban ik elk stopwoord uit dat zich zonder aankondiging in mijn vocabulaire weet te wurmen.

Een zin die ik de laatste tijd wel graag gebruik wanneer ik in akelige posities dreig te geraken, is: 'Ik trek je uit elkaar.' Geloof me, met mijn boze oog en de daarbij vrijkomende zinderende adrenalinestoot, lijk ik werkelijk in staat iemand uit elkaar te trekken. De kunst van het angst inboezemen begint bij de taal. Daar heb je geen graad in een dodelijke vechtsport of een wapen voor nodig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten