dinsdag 22 juli 2003

Tegen Schenen Schoppen

Zo is het, Niels. Rappers die 'Ja toch?' roepen, daar moet maar eens iets van gezegd worden. Wat te denken van rapzinnen als 'Op deze plaatje kan ik de hele nacht doordansen' (Brainpower) en 'De mens is een dier die zijn grens niet kent'? Als taal zo belangrijk is voor die lui, kunnen ze er allicht iets zorgvuldiger mee omgaan. Net zoals ik de eerste rapper nog moet tegenkomen die 'I ask' zegt in plaats van 'I aks'. Laten we eerlijk zijn: da's gewoon het equivalent van een kleuter die 'weps' zegt. Ik verwacht dat sommigen deze opmerkingen pareren met frasen als 'vernieuwend taalgebruik', 'spelen met de mogelijkheden die de taal ons biedt' en wat niet al, maar vooralsnog gniffel ik erom.

Niels en ik maken geen ruzie. Ruzie is voor losers. Niels en ik zijn nu zo'n zes jaar bevriend. Dat houden we maar zo. Ik zie ons nog zo zitten, die eerste avond in het Kremlin. Intussen feliciteer ik Niels met zijn 26ste verjaardag. Nog maar een glas rosé dan.

Graag wil ik even van de gelegenheid gebruikmaken de mensen te bedanken die deze site lezen en nog de moeite nemen erop te reageren ook. Leve Martien Bos! Leve Joey Schmitz! Leve Rita Lagewaard! Leve Floor van Renssen! Leve Dimitry Fleming! En leve Niels en ik. Wij Doen Dingen Die Jij Ook Zou Willen.

Als ik Niels was, zou ik Omarm zeker kopen. Maar dan wel pas over een jaar. Want dan ligt die cd overal voor een euro of 8 te koop, net zoals de rest van dat prachtoeuvre van Blöf. Cd's kopen in plaats van kopiëren, ik juich het toe. Maar ik ben het beu cd's voor bijna 20 euro aan te schaffen die een halfjaar later de helft minder kosten.

Vandaag een flesje Nattermann gekocht. Het begint allemaal nogal op te lopen. De Aerius-pillen kreeg ik gratis, maar er gaat een vermogen aan AH-keeltabletten, honingdrop en Vicks-pastilles doorheen. En nu weer Nattermann. Smerige siroop, hoogstwaarschijnlijk. Ik hoest minder dan de voorbije weken, maar volgens mij zeg ik dat wel vaker de laatste tijd.

Sta er intussen maar eens bij stil dat 'The City Sleeps' van MC 900 Ft Jesus ook nu, elf jaar na verschijnen, nog een geniale song is. Een rapper, jawel, maar een geweldige tekst, waarin eens niet wordt gebazeld hoeveel stoerder en gevaarlijker deze rapper is dan zijn collega's, maar waarin een duistere ziel zijn pyromane obsessies opbiecht. Alsof het niets is. I light the fires while the city sleeps...

Een vriendin zei me vandaag: 'Als je er niets aan kunt doen, dan kun je er ook niets aan doen.' Of iets dergelijks. Knoop het in je oren.

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten