maandag 14 juli 2003

Toen, 's nachts

Scarface op V8, een schandalig slechte kopie, net gezien. Het is een film die rappers graag zien. Ik begrijp dat niet. Er komt geen zwarte aan te pas. Het is bovendien een langzame film. Weinig geweld. Met uitzondering van de finale, al is die lang niet zo episch als ik me kon herinneren. Het zal toch niet het ordinaire Van Niets Tot Grote Misdaadkoning Verhaal zijn dat ze zo aanspreekt? Stigma's. Ze zijn verdomme waar.

Terug in Nederland. Het licht is hier anders. Alles is zo recht. Er zijn zelfs wegen. Weinig idioten met wapens op straat. Het tijdsverschil. Ik drink bier uit kleine blikjes. Er zijn kranten. Veronica zendt uit, ook al weet niemand dat.

Is Zomergasten al begonnen? Joost Zwagerman. Zal dit eindelijk zijn pathetische gesmeek om Boekenweekgeschenkauteur te zijn, verstommen? Wie zijn zijn gasten? Hoe ziet zijn fucking gebit eruit? Waaom is Jiskefet nog nooit gast geweest? Waarom Paul Verhoeven niet? Hoe goed kan een programma zijn als er de verkeerde mensen werken?

Waarom staat dat verfoeilijke Summer Jam 2003 (een rerelease!) op nummer 1?

Net, vanmiddag, toen ik weer thuis kwam, lag er grote stapel kranten te wachten. Dirk van Weelden werd gevraagd naar zijn leesgewoontes tijdens de vakantie. ''Een roman dringt zich teveel op,'' zo zei hij. Wat een gek. En wat een andere gekken daar, in dat Intermezzo van de Volkskrant. Met hun tips. En hun boeken. Lees niet alleen in de zomer, dat is voor het plebs. Voor de massa die met bierbuik de nieuwe Nicci French doorbladeren. Of erger: die een stapel westerntijdschriften meenemen. Die bestaan, westerntijdschriften. Hoewel dat moeilijk is voor te stellen.

Een lezer leest altijd.

Nu lezen: en wel meteen:

Als op een winternacht een reizer - Italo Calvino
deadkidsongs - Toby Litt
Choke - Chuck Palahniuk
New York Trilogy - Paul Auster
&
Nog drie keer slapen en ik word wakker - Herman Brusselmans.

Recensies, commentaren, roddels, tegensprekingen, suggesties naar bovenstaand mailadres.

Vince, we spreken snel af. Met die bezoekersaantallen zit het wel goed, ik heb belangrijke informatie daarover voor je.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten