woensdag 27 augustus 2003

ERGERNISSEN EN HEIMELIJKE GENOEGENS

Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het die irritante, schurftige piercingmalloten die in de zomer massaal naar Amsterdam komen en dan niets meer doen dan goedkoop bier zuipen, flauwe kunstjes vertonen en ruftend in het park liggen meuren. En maar de hand ophouden, hè? Wat Amsterdam nodig heeft zijn toeristen met klasse, stijl en vooral geld. Dan verdwijnen al die afschuwelijke tenten die inferieure shit verkopen langzamerhand uit het straatbeeld.

Nog iets wat me ontzettend ergert: de (nieuwe) Filmacademie. Groot, lelijk gebouw in een buurt die niet zo lang geleden is verlost van menig ander bouwkunstige puist. Dat ding bestaat voor een groot gedeelte uit glas. Glas gaat soms kapot. Dan zet je er een nieuw ruitje in. Zo niet bij de Filmacademie. Daar plaatsen ze een ruit óver die kapotte ruit. Ik loop daar dagelijks langs en dan denk ik: sommige mensen begrijpen het gewoon niet. Dat gebouw is ziek, beste lezers. Laten we het bestormen en naar de grond helpen.

Desalniettemin is er reden tot vrolijkheid. De Uitmarkt is dit weekend. Vincent en ik staan stoer te wezen ergens op de boekenmarkt. Vincent is te herkennen aan een glas rode wijn in zijn hand. Ikzelve zal schichtig om me heen kijken, vooral omdat ik de dag daarvoor mijn eigen haar heb geknipt. (Vaste prik: nieuw cultureel seizoen, Niels vernaggelt zijn haar.)

Ondertussen lees ik gewoon verder in allerhande boeken. Zoals Cinema & Culture, Independent Film in the United States 1980 - 2001. En heb ik The Catcher in the Rye er maar weer eens bijgepakt.

Films bekeken deze week: One Hour Photo. Prettig verontrustend , fraai camerawerk en een ietwat teleurstellend einde. Ook Final Destination 2. Vermakelijke pulp met soms tenenkrommend acteerwerk. In de categorie Heimelijke Genoegens wil ik graag Wrong Turn zien. Overigens, is die nieuwe film van Held John Cusack nu al hier in de theaters?

En verder!

N.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten