vrijdag 31 oktober 2003

AANTEKENINGEN

I

Het zijn roerige tijden. Als ik niet net als Vincent ergens aan het drinken ben, zit ik als een gek vakliteratuur door te spitten of mijn spiksplinternieuwe, obsceen grote grachtenpand in te richten. Daarnaast loop ik over straat en zit in de metro. Zo zag ik daar laatst een meisje zitten en dat meisje was mijn boek aan het lezen. Ze was niet bijzonder mooi, dat stemde me wat droef. Ik observeerde het meisje en toen viel me pas op dat náást haar een ander meisje zat. Er was iets met dat andere meisje. Dat meisje was, laten we er niet om heen draaien, mismaakt. Laten vallen toen het nog een baby was, in het verkeerde café tijdens Oud en Nieuw geweest, zoiets. Maar dat mismaakte meisje probéérde het wel. Ze had leuke kleren aangetrokken, haar haar was gekapt volgens de laatste uitgave van The Face, ze droeg de juiste sneakers. Het was, kortom, een hip meisje. Toen ging haar mobiele telefoon. Het hippe, mismaakte meisje had ook nog eens een rare stem. Maar ze had vrienden! En een mobiel zo fonkelnieuw dat het niet leuk meer was. Ik was bijkans in tranen. Ik deed mijn iPOD maar eens harder, zette mijn kraag op en vergat de lezeres. Het mismaakte meisje, zij had mijn boek in de handen moeten hebben.

II

Net gezien: Darkness van Jaume Balagueró. Alles wat The Others niet was. Beklemmend, duister, spannend, gemeend eng bij tijd en wijlen. De sublieme cinematografie werkt alle kleine oneffenheden weg. Een film met een desolaat einde, perfect getimede schrikmomenten en een sobere, verhullende opzet die zorgt voor een maximaal effect. Ik vertel verder niets over het plot. Kijken.

III

Onze nieuwe loglijst in actief. Knoop het in je oren en bezoek de beste mensen. Hits zijn belangrijk. En stel deze site in als je startpagina. Heus, je leven is nooit meer hetzelfde.

IV

Ik dump even wat links: om te lachen en altijd handig. Met dank aan vriend Kim H.

N.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten