zaterdag 20 december 2003

FEESTJES

Het is de tijd van borrels en festijnen. Is december niet de maand der maanden?

Donderdag heb ik mijn verjaardag gevierd in De Balie te Amsterdam. Ik vertel die Balie-mensen nooit dat ik er mijn verjaardag kom vieren, en toch was dit alweer de vierde keer op rij. Ik hecht aan tradities. Het was een mooie avond en we waren met veel: naast Els en mijzelve waren ook Aartje en Annemiek en Arie en Bertram en Dimitry en Donata en Erik en Esther en Hannerlie en Hedda en Janwillem en Joey en Joni en Jorgen en Juliette en Martien en Niels en Pauline en Rob en Roy en Sverre en Thirza en Thomas en Vincent M. er. Ik voelde me jarig en ik was het niet eens. Ik was gelukkig daar. De mensen brachten mooie cadeaus mee. Els en ik hebben alles mee naar Delft gesleept, waar ze nu uitgestald staan op de grote tafel. Om ermee te pronken als er visite komt.

Gisteren was er een kerstlunch op de Grote Uitgeverij. Ik ga daar verder niet over uitweiden. Dan had je er maar bij moeten zijn. Later was er een kerstborrel bij Uitgeverij 521. Hier zag ik opmerkelijk veel rocksterren. Of mensen die zich alleen maar zo gekleed hadden. Ook waren er veel dichters en dichteressen; lui die in 'de nieuwe Komrij' staan. Ik sprak er de jonge dichter Bas B. Ook hij staat in die bloemlezing. Een andere jonge schrijver hoorde ik zeggen dat hij weinig weet van de Indiase filmindustrie, maar dat hij zich regelmatig voorneemt zich er alsnog in te gaan verdiepen - bij voorkeur op de zondagmiddagen, als die Indiase films op Nederland 3 vertoond schijnen te worden. Ook zag ik de tweeling Ward W. en Erik de V. Ik zie hen tegenwoordig op 1 van de 3 feestjes waar ik kom, waarbij opvalt dat Erik werkelijk iedereen schijnt te kennen; zelfs de mensen die hij eigenlijk niet kent. Zo zag ik hem op een jonge dichter afstappen, hem luidkeels bij de voornaam groeten en weer doorlopen. De beduusde jonge dichter vroeg Niels en mij: 'Wie was dát?'

Ten slotte was er het verjaardagsfeest van Vincent M. te Leiden. Ik ontmoette er ene Dennis, een ontzettend vrolijke, uitbundige jongeman, en voorwaar een geboren entertainer. Ook sprak ik er langdurig met Vincents zusje Denise. Ik spreek haar zo nu en dan, op Vincents verjaardagen, maar elk jaar zijn we vergeten waar we het het jaar ervoor over hadden. Hoe kan dat?

Zomaar wat overpeinzingen dus. Meer dan gemankeerde samenvattingen kan ik jullie niet geven. En plaatjes ook niet. Omdat alleen tekst ook Heel Stoer is.

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten