maandag 15 maart 2004

IN DEBAT

Morgenavond ga ik in debat met een aantal redacteuren van literaire tijdschriften. Zelf ben ik geen redacteur van een literair tijdschrift. Ik ben er meer dan zeven jaar een geweest, dat wel, en dat is vermoedelijk de reden dat de Stichting Schrijven me heeft gevraagd namens het al een maand geleden onder de grond geschoffelde Nymph te komen spreken over de functie en positie van literaire tijdschriften in de moderne Nederlandstalige letteren. De Stichting Schrijven bevindt zich 6 panden van het pand waarin ik werk, en het gesprek begint om zes uur 's avonds. In zulke gevallen ben ik de kwaadste niet. Dan kom ik langs en zal ik spreken als nooit tevoren.

Ik schreef gisteren iets over de winterkoude. Die lijkt nu voorgoed te zijn verdrongen door het naderende lenteweer. Ik denk dat ik morgen mijn sjaal thuis laat. Ik denk dat alles weer goed zal komen. Nog even en het is lente. Weldra zal ik langs de grachten flaneren in mijn zomerse outfits alsof het niets is.

Ik vind Ushers nieuwe liedje 'Yeah!' erg leuk. Ik vind 'She Likes to Move' van N*E*R*D erg leuk. Zo klinkt het haast alsof ik de R&B-kant op ga, maar niets is minder waar. Ik houd simpelweg van allerlei muziek, ik, daar komt het op neer. Het meest dweep ik momenteel met de cd van Spinvis, die ik natuurlijk weer veel te laat heb ontdekt.

In de trein verdiep ik me tegenwoordig in A.F.Th. van der Heijdens Hier viel Van Gogh flauw, een uiterst vermakelijke bundeling reisnotities van een van de Beste Schrijvers Die We Nu Kennen. Gisteren werd hij, evenals enkele andere Beste Schrijvers Die We Nu Kennen, niet genomineerd voor de Libris Literatuurprijs. Ik plaats daar vraagtekens bij.

Jullie weten hoe graag Niels en ik hier voorspellingen doen als er eenmaal nominaties bekend worden gemaakt voor de een of andere prijs. Welnu: in 2004 zal Bernlef er met de Libris Literatuurprijs vandoor gaan. (En bedenk: onlangs voorspelde ik alle belangrijke oscars in één keer goed, dus mijn voorspellingen doen ertoe.)

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten