dinsdag 8 juni 2004

HUISWERKOPDRACHT

Een jaar geleden begon een maandelijkse reeks workshops waaraan ik deelneem. Doel van die - overigens erg leuke en leerzame - workshops is dat je, als redacteuren onder elkaar, leert van elkaars werkzaamheden, problemen, struikelblokken, tips, ervaringen, etc. Die reeks workshops loopt nu langzaam ten einde. Maandelijks reis ik naar Utrecht, als enige afgevaardigde van de Grote Uitgeverij, en zo nu en dan krijgen we een huiswerkopdracht. Zo ook dit keer.

De opdracht luidt: 'Omschrijf de ijkpersoon van jouw fonds!' Ik deins altijd een beetje terug voor overbodige uitroeptekens, maar het mag de pret niet drukken. Nu moeten jullie weten dat dat fonds van mij slechts zes auteurs omvat. Zes topauteurs, dat wel, zes auteurs om jaloers op te worden, dat ook, maar toch: slechts zes auteurs. Bovendien kun je ze met enige fantasie onder één noemer scharen. Nu, dat vereenvoudigt de zaken aanzienlijk. De opdracht stelt: 'Neem jouw fonds in gedachten, en bedenk voor welke doelgroep jij dit fonds maakt. (...) Beschrijf de últieme persoon waarvoor jij jouw boeken maakt.' Dat accent verwarde me even. Want spreek het woord 'ultieme' maar eens uit met een accent op de u. Onmogelijk, ik zeg het je. Gaat de opdracht weer verder: 'Wees zo specifiek mogelijk, dus niet: het is een man of een vrouw van tussen de 20 en 75 jaar, maar wel: het is een man van 41 jaar. Maak een zo volledig mogelijke profielschets (...).'

Volgt een opsomming van zaken die je zo exact mogelijk moet benoemen in dat profiel. En daarna komen er in ene woorden aan te pas als 'flip-over vel' en 'moodboard'. Ook van Engelse woorden in Nederlandse huiswerkopdrachten schrik ik altijd een beetje.

Welnu, even onder ons: die ultieme persoon voor wie ik mijn boeken maak, ik ben bang dat ik dat zelf ben. Als we dan toch zo specifiek mogelijk moeten worden: die ultieme persoon, die últieme persoon, dat ben ik. Hopsakee, daar gaan we met dat profiel. Voor het gemak pas ik enkele details aan, maar ik denk dat we er wel uit gaan komen zo.

Victor is een man van 27 jaar. Hij woont in Delft met zijn vriendin en twee katten. Binnen afzienbare tijd zal hij in het huwelijk treden. Victor rijdt in een Peugeot 306, maar maakt ook veel gebruik van treinen, bussen en trams. Victor leest de Volkskrant en NRC Handelsblad en het Engelse muziektijdschrift Q. Hij stemt op D66. Victor studeerde moderne Nederlandse letterkunde en leidt tegenwoordig een bestaan als freelance corrector. Victor gaat graag op vakantie naar grote steden in het buitenland. Zijn hobby's zijn: films kijken, schrijven voor literaire tijdschriften, muziek luisteren, naar popconcerten gaan, een weblog bijhouden, e-mailen, door de Delftse binnenstad lopen en filmhuizen bezoeken. Victor zal nog eerder een carrière als trapezeartiest nastreven dan een korte broek dragen, zelfs op hete dagen als deze. Bovendien zul je hem nooit 'ik heb zoiets van' horen zeggen of horen vloeken. Hij drinkt graag rosé, rode wijn, cappuccino en koffie verkeerd en hij mijmert soms over de prachtroman die hij nooit zal schrijven.

Nu ja, zoiets dus.

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten