zaterdag 24 juli 2004

DE HIPSTE MENSEN VAN DELFT

April Fool's Day is een van die films die ik in mijn jeugdjaren graag zag en vervolgens tijdenlang uit het oog verloor. (Zoals bijvoorbeeld ook Mad Monster Party?, een film die Niels nog eens op dvd zou opsporen voor me. Dat is nog niet gebeurd, maar ik blijf hopen.) Deze week kocht ik 5 dvd's, en jullie raden vast al welke film daartussen zat: ja hoor, April Fool's Day. Dat was even genieten gisteren. Het is zo'n tienergriezelfilm die nét even anders is dan alle andere tienergriezelfilms, niet in het minst door de goede grappen en de tegenwoordig onvermijdelijke twist-in-the-end. Jullie kennen ze wel. The Sixth Sense had een twist-in-the-end. Memento had een twist-in-the-end. The Others had een twist-in-the-end. En ooit, langgeleden, ver voor de meligheid van de Scream-reeks, in 1986 dus, had April Fool's Day er een. Mocht je nieuwsgierigheid gewekt zijn, kom dan eens langs. Dan kijken jij en ik er samen naar. Ik zou het leuk vinden als je een zak chips meebrengt. Of een fles rosé. Ja, dat zou aangenaam zijn.

Vandaag heb ik dan eindelijk schoenen gevonden voor het huwelijk. Ik hoef ze eigenlijk alleen nog maar in te lopen, maar afgezien daarvan zit mijn voorbereiding voor de Grote Dag er wel op nu. Ik heb dat netjes gedaan, wat jullie, met nog 27 dagen te gaan.

Elsie en ik zijn intussen officieel de hipste mensen van Delft. Niet alleen hebben we de klassieker April Fool's Day hier in de kast staan, ook bezitten we de nieuwe cd's van The Bees en The Waxwings. Waarom we dit huis überhaupt nog uit komen, is een van de grote raadselen van onze tijd. Vanavond gaan we dan toch maar eens naar Spider-Man 2 toe.

Ik las ergens dat Lange Frans en Baas B. allebei begin twintig zijn. Die hebben dus nog zo'n zestig jaar de tijd om zich helemaal kapót te schamen voor hun onwaarschijnlijke toptienhit 'Moppie'. Excuses als 'Het begon als een grapje en het liep uit de hand' worden niet langer meer getolereerd. Schamen zullen ze zich. Met een zak over het hoofd door de stad gedragen worden. Pek en veren en wat niet al.

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten