maandag 12 juli 2004

IK ZOU WEL EEN DEBASER WILLEN ZIJN

Ja hoor, Niels heeft groot gelijk: de Zomergasten komen er weer aan. Ik heb vorig jaar, net als alle jaren daarvoor, geen enkele aflevering gezien, en ik sluit niet uit dat ook dit jaar alles aan me voorbijgaat, maar net als Niels wens ik Joost een gezegend seizoen toe. Joost is niet voor niets een van de helden die een verhaal(fragment) afstonden voor de prachtbundel De koffer in (nu al tweede druk, jongens en meisjes - hier horen jullie het het eerst!). De vraag blijft: wanneer nodigt Joost ons nu eens uit voor zijn programma, verdorie? Wat is ervoor nodig? Wat moeten we doen? Ik schreef het hier vorig jaar al: ik zie ons zo zitten, bij Joost, een glas wijn in de hand (of twee glazen; Niels en ik hoeven niet altijd al onze glazen wijn te delen, vind ik), keuvelend over de tv-hoogtepunten uit ons beider levens. Nu ja, een mens mag dromen.

Intussen staat O-Zone op nummer 2 in de vaderlandse hitlijsten, en ik denk daar het mijne van. Een zomerhit is een zomerhit is een zomerhit, en ik moet nog altijd elke keer hardop lachen (van de bank rollen, tranen over mijn wangen, etc.) als ik die dwaze clip voorbij zie komen, maar er zijn grenzen, en iemand dient die te bewaken. Welnu, bij deze. Ach, ik ben een tolerante jongeman, ik kan veel hebben, wat maakt mij het ook allemaal uit; zolang ik naar de Pixies, R.E.M., Aimee Mann en The Shins kan luisteren, horen jullie mij niet klagen. Vandaag liep ik met Doolittle op de diskman naar huis en dacht ik: ja, als ik later groot ben, wil ik ook graag een debaser zijn, wat het ook moge betekenen.

Nu ja, wat valt er te vermelden. Niet alle witte wijn is gore rotzooi, zoals ik inmiddels heb ontdekt; de treinen rijden de laatste tijd zo vaak op tijd dat ik vermoed dat een terroristisch netwerk de macht heeft gegrepen bij de NS; ik keek net rond bij de Zoete Meisjes en dacht: welk een vrolijk weblog; onze katten vragen zich steeds vaker af wat zich allemaal over de drempel van hun huis bevindt (ze zien me elke ochtend over die drempel stappen en me 's avonds weer thuiskomen - me dunkt dat ze er wilde fantasieën op na houden over wat ik toch allemaal in die gang te zoeken heb); de zon wil nog altijd niet doorbreken; over 39 dagen ben ik een getrouwd man met een ring aan een van mijn vingers (draag je zo'n ring nu links of rechts? Ik ben er nog altijd niet uit - dat krijg je ervan als je nooit een kerk bezoekt. Nochtans lijkt bijvoorbeeld de katholieke kerk me wel een vrolijke, geordende tijdsbesteding met veel uitbundige muziek en gezangen, en plaatjes bovendien); op de Grote Uitgeverij maken we de boeken die jullie dit najaar allen zullen verslinden; het lesbische meisje nam vanmorgen met een vuurrood hoofd plaats tegenover me in de trein (die had als enige Nederlander de zon gevonden dit weekend, en hoe); Arjan van Uitgeverij 521 is de trotse vader van een dochter en we feliciteren hem en Anouk van harte; nee, je bent heus niet de enige die Jake Gyllenhaal en Tobey Maguire niet uit elkaar kan houden; en, ja, morgen ben ik hier weer. Met een inhoudelijker stukje dan dit.

Denk ik.

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten