zondag 4 juli 2004

MOKERSLAAP, HERSENWOLK

Laten we eens wat nieuwe woorden introduceren. Of ze iets bekender maken dan ze momenteel zijn. Ik heb zojuist de woorden mokerslaap en hersenwolk ingetoetst bij Google. 'Mokerslaap' levert 0 treffers op, 'hersenwolk' zowaar 2. Ten huize van de familie Schmitz (Elsie, Noni, Teigetje en ik) zijn het ingeburgerde begrippen, maar in de grote virtuele cyberruimte valt er blijkbaar nog veel werk te verzetten.

Een van de twee Google-treffers bij het woord 'hersenwolk' blijkt afkomstig uit een omschrijving van de welhaast door iedereen genegeerde prachtfilm Joe versus the Volcano, waarin de hoofdfiguur te horen krijgt dat hij een 'brain cloud' heeft en dat hij daarom spoedig zal sterven. Van die film heb ik het woord zelf ook onthouden. Ik heb het slechts even vertaald, op de onnavolgbare wijze mij eigen. Bovendien gebruik ik het niet om er een fictieve dodelijke ziekte mee te benoemen, maar om het gevoel te omschrijven dat ik soms heb als ik in bepaalde omstandigheden iets te snel opsta, zodat het me duizelt in het hoofd. Die duizeling gaat gepaard met een hevig bonken, een algeheel gevoel van onbehagen en het allesoverheersende idee: misschien had ik beter nog even kunnen blijven zitten.

Het je plots overvallende gevoel van moeheid, dat alles wat voorheen zo belangrijk en interessant leek, hopsakee, aan de kant schuift, dat noem ik 'mokerslaap'. Alsof de slaap je met een hamer op het hoofd komt kloppen. Ik meld het hier maar even.

Ik wens de woorden 'mokerslaap' en 'hersenwolk' een glorieuze toekomst toe, ook in de grote Google-zoekmachine. Ik voorspel hierbij dat de woorden met ingang van volgende week meer treffers zullen opleveren dan ooit tevoren. Dat wil zeggen: 1 keer 'mokerslaap', 3 keer 'hersenwolk'.

En daarna verzinnen we weer nieuwe woorden.

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten