zondag 24 oktober 2004

OMA BEP EN DE KROKODILLEN

'Ik moet er niet aan denken dat ik 80 word,' zegt Oma Bep nogal eens. Over enkele dagen wordt ze 77 jaar. Ze verkeert in een goede gezondheid. Maar de gedachte 80 te moeten worden, vervult haar met afschuw. Zolang het goed gaat met haar vier videorecorders en haar genummerde videobandencollectie, gaat het goed met haar. 'Maar wat als ik dood ben? Wat gebeurt er dan met mijn zorgvuldig opgebouwde collectie? En met het schrift waarin ik alles bijhoud?'

Vanmiddag waren Elsie en ik in Almere bij haar op visite. We vierden er alvast haar 77ste verjaardag. We gaven haar zeebanket (chocolade) cadeau. En twee videobanden.

Oma Bep windt zich erg op over het kabelpakket dat in Almere steeds herzien wordt. Nu weer heeft de kabelexploitant het voor elkaar gekregen TV5, nota bene de enige Franstalige zender, eraf te gooien. En een van de Duitse zenders is verdwenen. Op zo'n manier wil natuurlijk niemand 80 worden. Wél zetten ze er CNN op, én BBC World Service. Oma Bep heeft daar geen goed woord voor over. Twee van die vervelende nieuwszenders in de Engelse taal, wat moet je ermee?

Ook is er Discovery Channel. Dat gaat dan nog. Maar daarnaast is er een zender waarop alleen maar krokodillen te zien zijn, zegt Oma Bep.

'Zijn er niet ook af en toe programma's over haaien op die zender?' probeerde ik.
'Welnee! Alleen maar van die vieze krokodillen. Dat zijn volgens mij de gemeenste, rottigste beesten die er bestaan.'
'O?'
'Ja. Die krengen mogen ze van mij gerust uitroeien. Hoe planten die monsters zich eigenlijk voort? Het zijn zeker zoogdieren?'
'Ik denk dat het reptielen zijn.'
'Reptielen?'
'Ja. Ik denk dat ze eieren leggen.'
'Ze kunnen die eieren dan toch gewoon stelen? Dan sterven ze wel uit, die smerige beesten.'

Het Almeerse kabelpakket brengt - kortom - veel onrust teweeg.

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten