zondag 21 november 2004

ZELF AUTO RIJDEN

Morgen ga ik naar Interpol. Niels gaat naar Interpol. Dimitry gaat naar Interpol. Jenneke gaat naar Interpol. Wendy gaat naar Interpol. George gaat naar Interpol. Corrie gaat naar Interpol.

Interpol zal nog opkijken van zo'n opkomst.

Ik heb vanmorgen vroeg mijn echtgenote (ik kan dat woord nog steeds niet zeggen of schrijven zonder inwendig ironisch naar mezelf te knipogen, maar vooruit) naar het station gebracht. Ze moest weg voor een tijdje. Dat heeft met haar werk te maken en niet met wat dan ook dat ik tegen haar gezegd zou hebben. Het was heel koud op het Delftse station. En het was ook erg vroeg, vond ik. Er was dan ook weinig verkeer op de weg, dus dat schoot lekker op. Konden we extra lang in de kou staan op het perron. Op het andere perron, aan de overkant dus, stond een vrouw in benevelde toestand om sigaretten te bedelen. Ze probeerde het eerst bij twee studentikoze types. Nee, die hadden geen sigaretten voor haar. Toen probeerde ze het bij een man alleen. Die had ook geen sigaretten voor haar. 'Niet kijken naar haar!' beet Els me toe. 'Anders gaat ze ook nog tegen ons praten.'

'Dan ga ik toch lekker niet roken!' bitste de benevelde vrouw ineens. Tegen niemand in het bijzonder. Ook hoorden we haar nog roepen dat ze heus niet van andermans sigaretten afhankelijk was. 'Ik heb geld zat!' stelde ze. Ik was een beetje bang dat als Els straks op de trein gestapt was, en de studentikoze types ook, en de man alleen ook, dat ik dan alleen over zou blijven met die vrouw - die blijkbaar niet alleen heel dringend sigaretten nodig had, maar ook nog schatrijk was. Gelukkig stapte ze in een trein (of belandde ze eronder, weet jij veel - ze was hoe dan ook verdwenen toen er een trein gepasseerd was).

Els stapte ook op de trein, en dat was dat. Ik reed naar huis in onze auto. Ik vind dat altijd heel bijzonder: in m'n eentje in onze auto rijden. Ik doe dat namelijk zelden. Waar zou ik immers heen gaan? Niet veel later parkeerde ik onze auto op een fraaie plek voor onze flat en dacht ik: dat heb ik even mooi gedaan.

En toen was het pas kwart over acht in de ochtend en lag er nog een hele dag voor me.

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten