zondag 25 september 2005

R.A.M.

Mochten jullie je afvragen of ik heel de dag maar stukkies zit te bedenken en te schrijven voor die prachtsite hier: ik heb ook nog gewoon een fulltime baan, hoor, en die baan heb ik bij de Grote Uitgeverij, waar ik hoofd van de afdeling bureauredactie ben, en waar ik redacteur ben van een aantal auteurs die ik stuk voor stuk Jonge Literaire Goden en Godinnen zou willen noemen (zelfs degenen onder hen die niet eens zo heel jeugdig meer zijn). Een van hen kwam op een vrijdagmiddag enkele weken geleden mijn kamer binnen gelopen om met me over zijn nieuwe manuscript te praten, en terwijl hij dat gesprek al was gestart, merkte ik plots de man met de draaiende camera op die achter hem stond. Die man was gewoon bezig ons gesprek te filmen. Toen de camera even uit stond, lichtte de auteur me in: 'Dit is Pieter.' Ik gaf Pieter een hand en vroeg me af hoe mijn haar zat. Hoe mijn voortand erbij stond. Waarom ik me al dagen niet geschoren had. Ik was een beetje overbewust van mezelf nu er in ene een Pieter met een camera op de afdeling stond. Pieter bleek een portret van de auteur te maken voor het tv-programma R.A.M. Toen de camera weer aan stond, zei de auteur tegen Pieter en zijn camera: 'Dit is Vincent. Hij is mijn redacteur.' Ik keek op dat moment een beetje angstig de camera in en murmelde een 'Hoi'. Meer schoot me werkelijk niet te binnen.

Vanavond dus. R.A.M. op Nederland 3. Ik verwacht niet dat ik te zien ben in dat tv-portret, maar een beetje nerveuzig ben ik wel. Overigens: zo'n tv-portret van een Jonge Literaire God zou ik sowieso niet willen missen als ik jullie was.

(Hoewel. Tegelijkertijd is 24 bezig, dat weet ik ook wel. O, de keuzes waarvoor we dagelijks weer geplaatst worden.)

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten