maandag 7 juli 2008

ZOMER 2008

Niels overwoog hier een zomerstop aan te kondigen. Maar daar komt niets van in. We zouden wel gek zijn. Stukkies schrijven zullen we. Tot we erbij neervallen.

Voorbeeld: ik begon vorige week aan een opiniestuk in de Volkskrant. In de vierde of vijfde zin kwam het woord 'sexy' voor, op een wijze die ik - jullie weten het - verafschuw. Ik ben nu al vergeten waarover het stuk ging, wie het schreef en waarom ik het begon te lezen. Maar na dat woord ben ik er meteen mee opgehouden. Toch jammer van zo'n stuk. De voornaam van de auteur was Peer, als ik het goed heb, wat - kom nu toch - natuurlijk al een slecht teken was.

Voorbeeld 2: ik zag met dichtende vriend A. een film in het Delftse filmpaleis. Edward Norton speelde erin en af en toe hield ik mezelf voor de gek door te denken: met een beetje fantasie lijk je exact op hem, Vince. Ik houd mezelf wel vaker voor de gek, maar afgelopen woensdagavond in de bioscoop deed ik het meer dan goed voor me was. Ik ging er helemaal in op. Tot Edward groen en hulkig werd natuurlijk, want dan lijk ik niet meer op hem. Hijzelf ook niet overigens, en dat bevreemdde me wat. Later op de avond troffen we twee zeventienjarige meisjes die het betreurden dat ze in het café waar we zaten niet meer mochten roken. Ik dacht nog: kom kom, er staan nootjes op tafel, er is drank, leef je uit, maar ik zei het niet hardop. Ik vroeg nog hoopvol aan het ene meisje: 'Jullie zijn van 1990?' 'Nee hoor, 1991,' zei ze, en ze gaf geen krimp. Ik voelde me meteen een oude, melancholieke dwaas, vooral omdat ik zinnen sprak als: 'Ik heb nota bene herínneringen aan 1991.' Weer later op de avond, inmiddels op een terras gezeten, dacht ik aan de muziek van 1991 (L.A. Style, Color Me Badd, Bryan Adams, Army of Lovers) en oordeelde ik: ze hebben weinig gemist.

Voorbeeld 3: ik lees nu één boek per week. Gemiddeld. Het heeft jaren geduurd voor ik dat zonder opscheppen kon zeggen, maar nu is het eindelijk zover. Er bestaan lijsten van, dus dan is het zo. Hopsakee.

Voorbeeld 4: ik vraag me al enkele weken af of ik naar de reünie van mijn middelbare school zal gaan die in november plaatsvindt. Ik zie de hele tijd beelden uit Grosse Pointe Blank voor me en ik denk dat dat niet de bedoeling is. Ik ben van plan jullie op de hoogte te houden van die twijfels, en raadpleeg graag jullie adviezen, die jullie vanzelfsprekend overvloedig droppen in onze comments. Zonder jullie advies was ik nergens.

Tot zover de voorbeelden. Meer van mijn hand - en van die van Niels natuurlijk - vinden jullie binnenkort op deze prachtsite. Aan zomerstops doen we hier niet. Booyaka!

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten