donderdag 12 juli 2007

DINGEN DIE ER NOOIT KWAMEN

Soms, heel soms, op momenten zoals nu (het is laat des nachts, en ik kan niet slapen), dan herlees ik stukjes op deze site. En dan kom je dingen tegen die er nooit kwamen. Zo was daar eens dat plan van Vincent en mij om een broodjeszaak te beginnen: Plantjes en Beestjes - Broodjes zoals ze nooit bedoeld waren.

Ik zie ons staan, in onze broodjeszaak. Vincent met een frivole koksmuts op, terwijl hij ganzeneieren bakt en daar een lepel mayonaise bij gooit. Vincent die met een glimlach borden af staat te spoelen, kopjes poetst, glazen wast, placemats voorziet van stemmige teksten, zo nu en dan een stevige deun fluit.

En ik dan, ik die daar in de deuropening verschijn, een kist vol haringen op ijs binnen tillend, met om mijn nek een fototoestel en sandalen met spijkers aan de zolen naadloos sluitend om mijn blote voeten.

Naast het toilet staat Bernadette, met een kont waar je duizelig van kan worden, en zij deelt plaatjes uit van dode voetballers en draagt binnensmonds gedichten voor van Paul van Ostaijen.

Helemaal bovenin, op de vide, draait Vieze Hans de vuigste electro en italo aan elkaar. Als hij in een goede bui is gooit hij er soms een plaat van The Beatles op. Of, om te treiteren, eentje van King Crimson, Duran Duran, The Beach Boys of Charlie Parker. Vieze Hans, onze huis-dj, heeft een groot hart.

We hebben geen terras, maar een binnentuin. Aan de gracht. En precies ten hoogte van onze zaak zwemmen er zeemeerminnen met gouden haren en borsten waarop je een biertje kan zetten.

Wanneer de broodjes op zijn, en de deuren voor vreemde ogen gesloten lijken, kun je bij Plantjes en Beestjes terecht voor een glas absinthe, een afhaalbaby, een foutloos manuscript of alle telefoonnummers van de in Nederland werkzame huurmoordenaars.

Maar ja.

N.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten