dinsdag 11 juli 2006

KRANTENKNIPSEL UIT 1970

Ik bewaar weinig herinneringen aan 1970. Ik weet dat The Beatles in 1970 hun laatste plaat uitbrachten en dat die feitelijk niet eens hun laatste was (dat was immers het een jaar eerder verschenen Abbey Road). En ik weet dat Midnight Cowboy dat jaar de Oscar voor beste film van 1969 won. En dat mijn moeder toen 16 werd, en dat zij mijn op dat moment 22-jarige vader nog niet had ontmoet. (Zelf was ik er dus nog lang niet, waardoor ik ze hier bezwaarlijk zomaar als mijn ouders kan opvoeren.)

In 1970 bestonden nog geen hippe weblogs, maar gelukkig werd er ook toen al veel opgeschreven en vastgelegd. Zo is er een artikel uit Het Parool van 27 april 1970 met de kop ‘Overvalauto reed op trottoir kinderwagen aan’. Het gaat van start met de zinnen:

De Amsterdamse tekenaar G. Boissevain heeft vandaag bij de officier van justitie een schriftelijke klacht ingediend tegen de chauffeur van een manschappenwagen van de Mobiele Eenheid van de Amsterdamse politie, die tijdens het politieoptreden tegen demonstrerende kabouters zaterdagmiddag in de Leidsestraat over het trottoir reed en daarbij het wandelwagentje met de tien maanden oude zoon van de heer Boissevain raakte en bijna overreed.

Iets verderop verklaart de heer Boissevain: ‘Een jongeman die in de buurt was wist het [kind] nog juist weg te trekken voordat het overreden werd.

Mijn moeder (nu 52 jaar) overhandigde me dit artikel afgelopen zondag in een envelop die ook een afschrift van de brief bevatte die op 27 april 1970 bij de officier van justitie te Amsterdam werd ingediend. In deze brief schrijft de heer Boissevain onder meer:

Nauwlijks waren mijn vrouw, zoon en ik de Leidsestraat ingelopen of een overvalwagen van de politie nr. 872 reed mijn vrouw en kind schuin van achterop komende klem op het rechter trottoir. Een van de omstanders wist nog op het nippertje het kantelende wandelwagentje met kind voor de bumper van de overvalwagen weg te trekken.

Mijn vader (voor altijd 41 jaar) was de kabouter die de tien maanden oude baby redde. Het kind groeide op tot de nu 36-jarige acteur Daniël Boissevain, die dit najaar als Herman Brood te zien zal zijn in de film Wild Romance.

Ik (nu 29, maar in 1970 nog nergens te bekennen) besefte zondagmiddag pas dat een van de vele mythische verhalen die mijn vader me in een ver verleden over zijn jeugd vertelde, gewoon bleek te kloppen. En dat ik Daniël Boissevain voorgoed zal associëren met de jonge kabouter die later mijn vader zou worden.

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten