zondag 31 juli 2005

EEN GESPREK OVER VRIJWEL NIETS


N: Oi. Hoe is het?
V: Tof. Vertel eens wat leuks, jij. Wat doen jullie daar nu zoal? En wanneer gaan jullie naar Barcelona?
N: We zwemmen veel. En we werken. En we lezen. En we lopen wat naar het dorp. We drinken wat. We eten wat. Dit weekend naar Uzes met een tentje: 2 nachten dancefestivalletje daar. 27 augustus komen we voor 2 weken naar Amsterdam en daarna direct door naar Barcelona.
V: Ik heb gisteren Charlie and the Chocolate Factory gezien. Leuk, zeg.
N: O! Die wil ik ook zien. En The Hitchhiker’s etc. Ik lees nu dat boek. Ook leuk.
V: Nee, die ga ik niet zien. Ik vind die trailer heel irritant.
N: Die is leuk, man. Proleet...
V: Mwoh. Morgen ga ik lunchen met M10.
N: Denk het niet. Die is liften naar Bilbao.
V: M10? Een uur geleden hebben we afgesproken, man! Op msn.
N: Hm. Vreemd, dan gaat het plan niet door.
V: Hij was het heus, hoor. Tussen twee en drie waren we aan het chatten. Vanmorgen sms’te-ie me zelfs nog.
N: Vrijdag stuurde ik hem nog een mail, dat-ie beter zaterdag niet kon gaan i.v.m. Zwarte Zaterdag. Zei-ie: Ja, ik ga nu zondag.
V: Misschien wil hij eerst mij nog even zien. De dweper... Die Martien. Zou hij me aan het foppen zijn? Of staat hij morgen gewoon voor de deur? Trek ik morgen dan voor niets mijn leren broek aan?
N: Wat een cliffhanger! Mag ik die gebruiken voor mijn boek?
V: Doe. Inclusief die laatste zin.
N: Uiteraard.
V: Ik kocht vorige week kleren van het merk Bruuns Bazaar. Nooit van gehoord.
N: Bruuns Bazaar is een Zuid-Afrikaans merk. Opgezet door een bosjesman uit Togopa.
V: Jij zegt maar wat, jij.
N: Schatrijk mee geworden. Bruntje Bruuns heette die bosjesman.
V: Hm. Leuke kledij, hoor. Ik kocht een broek en twee overhemden.
N: Ja, leer Bruntje broeken en overhemden stikken. Als een komeet gaat-ie met die kleine vieze zwarte vingertjes over die stof.
V: Zeg nog eens iets hips?
N: Ik ben echt een lange gast in Barcelona. Ik kegel al die mensjes zo omver daar.
V: Jij een lange gast?
N: Ik ben een enorme boom van een kerel. Robuust. Toren boven al die dwergen uit.
V: Wat zou ík dan zijn?
N: Jij zou echt te lang zijn. Mensen zouden je willen bekogelen met rottend fruit en lege mosselschelpen. Ze zouden bevreesd wegvluchten.
V: Ik zou met ze dribbelen, denk ik.
N: En ik zou ze keihard in de basket dunken. Eén-tweetje, Vince.
V: Luister jij wel eens naar de Kings of Convenience overigens? Want ik word daar zelve heel blij van.
N: Nee, ik spuug op die band. Stelletje Simon and Garfunkel-aftrekkers.
V: O ja! Ik ben gewoon een cd van Simon & Garfunkel kwijt! De minst interessante, maar toch.
N: Staat ‘I Am a Rock’ daarop?
V: Ja. En ‘The Only Living Boy in New York’ ook, en ik dacht pas: eens lezen hoe die tekst gaat. Want je kent mij: als ik mee kan zingen, dan doe ik dat. En sindsdien is-ie weg.
N: Jammer.
V: Misschien op de verkeerde plek teruggezet in de kast?
N: Heel wel mogelijk.
V: Terwijl ik dit schrijf, wil ik weer gaan zoeken. En ik weet heus wel dat het niets uithaalt. 1 keer Bridge over Troubled Water aanschaffen vond ik al gênant genoeg. Moet ik dan weer...?
N: Man, laad die handel neder. Prop hem in je iPod. Klaar is kees.
V: Ja, da-hag. Al die suffe nummers. Ik wil die cd gewoon. Alles compleet.
N: Bestel hem over het interweb!
V: Ik bedoel: ik had hem. Dus dan moet-ie weer terug.
N: Jij weet heus wel dat die cd voor eeuwig is verdwenen. Laat die droom varen, makker.
V: Ik wou dat er een verklaring voor was. Dat wel. Nu staat er zo’n gek leeg plekje in de kast.
N: Problemen, die jij hebt!
V: Ja! Jij hebt daar geen weet van, met dat zwembad van je. In de zon.
N: Zo is het. Ik heb een strijdlied geschreven tegen de wolken. Zo nu en dan wil zo’n hufter wel eens voor de zon komen.
V: Iets als ‘Ga eens weg, wolken’?
N: Neen. ‘Wij willen zon! Geef ons de stralen!’
V: Wat een mooi liedje. En zo strijdbaar.
N: Je zou de melodie moeten horen. En die breekbare stem van mij erbij. De tranen springen in je ogen.
V: Ik heb die tranen nu al een beetje.
N: Me dunkt. Ik ben ook van plan een versie van ‘Krijg Toch Allemaal de Kolere’ van D. de Munk op te nemen. Maar dan zing ik die track in met mijn monotone ochtendstem.
V: Lome beat eronder.
N: Heel diep en zwaar. Precies.
V: Triangeltje erbij.
N: Op weg naar een undergroundclub bij jou in de buurt! Zeg, ik ben ook 28, Vince.
V: Tweeling, wij.
N: Als jij raadt naar wie ik NU luister, dan is het echt waar.
V: Even denken. Herman van Veen?
N: Nee. Nog 2 keer.
V: Angelo Badalamenti.
N: Nope.
V: Of eh... Los del Rio.
N: Driewerf neen. Heather Nova! Dat die nog bestaat!
V: O ja! Ik vind ‘Walk This World’ een heel mooi lied van haar. En heb je haar broer wel eens gezien? Mishka of zo?
N: Nee.
V: Doodeng. Surfer. Hoog stemmetje. Mal liedje.
N: Hoe heet dat lied?
V: ‘I’d Give You All The Love’ of zo.
N: Nee, ken ik niet.
V: Het refrein is heel catchy. Want dan zingt Mishka met dat hoge, piepende sleepstemmetje van ’em.
N: Nu zit ik met iemand anders in mijn hoofd. Geen idee wie. Of hoe dat lied heet. Maar die kop zie ik nu voor me. Handig, niet?
V: http://home.tiscali.de/kiskadee/hndiscog/mishka.jpg Zie! Hij heet echt Mishka! Dat geheugen van mij, man. Ik word daar ooit heel rijk mee.
N: Doodeng.
V: Ja!
N: Nu, wie is die man die ik dan bedoel?
V: Eh. Omschrijf hem eens?
N: Zo’n zanger. 1 klein hitje.
V: Ik heb meer nodig dan dat.
N: Tja, mager, maar wel spieren, beetje eng, maar ‘model-achtig’ gezicht. De naam is 1 woord.
V: Ik heb geen flauw idee, broeder.
N: Lied zou ‘Cry’ kunnen heten.
V: Zou ik het kennen?
N: Jij kent alles, man.
V: Daar zit wat in.
N: Pea? Kan dat?
V: Zegt me niets.
N: Was er een zanger die Pea heette? Of verzin ik dit gewoon ter plaatse?
V: Voeren we dit gesprek nu echt?
N: Ben bang van wel. Hé, bedankt, man! Met je Mishka! Zit ik met een zanger zonder naam en zonder lied in mijn hoofd!
V: ‘I’d give you all the love...’
N: Ja, me dunkt! En geef me die stralen er dan ook maar bij.
V: Ik ga even weg nu. Wat videobanden terugbrengen of zo.
N: Jij Patrick Bateman, jij.
V: Kijk maar uit.
N: Nu ja, dan ga ik met een glas rosé de vallei overkijken.
V: Heb je plannen met die vallei?
N: Plannen met de vallei... Je zou eens moeten weten... Pleur dit gesprek maar op de seit.
V: Ja. Ik doe dat.

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten