donderdag 11 augustus 2005

DERTIENJARIGE MEISJES & SJAALTJES

Er vallen hier veel dingen voor. Zo was ik dit weekend in Uzès, waar jullie hier wat meer over kunnen lezen.

Ook was ik enkele dagen daarvoor in het centrum van mijn voorlopige woonplaats waar ik tijdens een soortement van Stierenfestival een uitzinnig bijdehand, dertienjarig meisje tegenkwam, waarmee S. en ik aan de praat raakten, en die mij ongenadig, tot drie maal toe, in een houdgreep nam. Zij spetterde mij nat met water uit de fontein. Zij joeg mij tussen de mensenmassa achterna. Zij greep mij te pas en onpas grillig hard in mijn nekvel. Jullie begrijpen allemaal dat ik geen dertienjarige meisjes sla, maar toen ze aan het einde van de avond ook nog eens een ferme tik in mijn buik gaf, moest ik me behoorlijk inhouden.

'Zo, jij had sjans, zeg,' merkte S. op toen we naar huis liepen.

Verder kan ik melden dat ik hier een sjaal heb gekocht. Een sjaaltje. Een mannensjaaltje. Een sjaaltje dat mij bijzonder goed staat. Hij staat mij zelfs zo goed dat ik hem zo nu en dan draag terwijl ik lig te zonnen. Ik draag dat sjaaltje gewoon als ik naar het dorp ga. Ik doe dat sjaaltje om als ik toeristen te woord sta als zij mij vragen waar er in de buurt softdrugs gekocht kan worden.

Net nog zat ik de vallei te overkijken en droeg ik dat sjaaltje, terwijl ik ook een hippe pet op mijne kop had en zo nu en dan onverstaanbare zinnen mompelde, die, ooit, een diepere betekenis zullen hebben waar niemand om heen kan.

En dat sjaaltje, dat zal een grote rol gaan spelen, dat spreekt voor zich. Dat dertienjarige meisje niet. Zo gaan die dingen.

N.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten