maandag 15 augustus 2005

WAT IK ONTDEKTE TIJDENS EEN EINDELOZE TREINREIS

- Een man die in zijn eentje stond te dansen op Den Haag HS. Het zag er geenszins hip of cool of verantwoord uit. Ik schudde mijn hoofd in afschuw.

- Dat ik helemaal niets opschiet met zinnen als 'Deze trein gaat niet verder dan...', uitgesproken door een half bewusteloze conducteur wiens microfoon uitvalt na de drie puntjes. Al is men verzekerd van een spanningsboog die zijn weerga niet kent.

- Dat 'Since U Been Gone' van Kelly Clarkson een Klassieke Popsong is. Ja, sorry hoor, ik kan het ook niet helpen, ik presenteer jullie slechts de keiharde feiten.

- Welk een hitsig blad dat Cosmopolitan eigenlijk is (collega Bianca en ik zagen het aprilnummer in een trein liggen en bladerden het in verwondering door). Stukkie over borstvergrotingen. Stukkie over manieren om 'hem' te verwennen. Stukkie over 'stijlicoon' Sienna Miller, dat, in flodderige hemdjes gekleed, verveelde blikken staat te werpen. Stukkie over orgasmen. Geloof ik, hoor. Ik zag alles immers ondersteboven. (Overigens: een aprilnummer? Dat slingert daar dus al maanden rond?)

- Hoe bevredigend patat kan zijn in tijden van wanhoop en miserie.

- Dat sommige kinderen een muilkorf verdienen. Vooral kleine meisjes met hoge uithalen.

- Dat station Duivendrecht er nog even wanstaltig uitziet als in 1994, toen ik er nog wel eens kwam. En vermoedelijk even wanstaltig als in 1984. Of 1974. Ach, wat, het is gewoon een spuuglelijk sciencefictionhol waar het krioelt van de mensen naast wie je nooit dood gevonden zou willen worden.

- Dat de treinen verbazingwekkend leeg waren. We vroegen ons af waar iedereen gebleven was.

- Dat zelfs quasi-verliefde stelletjes samen sudoku'en.

- Hoe afschuwelijk sommige gebouwen in Amsterdam-Oost eruitzien. We zagen van verre een straat waar achter elk raam een 'Te Koop'-affiche hing en een stel dat zich afvroeg welk huis het eens zou kopen: het huis waar de graffiti over de ramen heen gespoten stonden*, het huis waar al drie weken iemand lag te ontbinden of het huis dat ook heel geschikt zou zijn als afwerkplek.

Vertragingen, ik ben er niet zo dol op.

V.

* Noot: De graffiti stonden, ja. 'Graffiti' is meervoud. Ik vind het belachelijk klinken, maar ik word nog liever in 1 kamer opgesloten met deze man dan dat ik hier een taalfout maak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten