maandag 17 oktober 2005

WAITING FOR SOMEONE TO COME OUT OF SOMEWHERE

I

Oproepkracht N. zei: 'Je hebt eindelijk een stukje over mij geschreven. Ik kwam alleen wat saai over, vond ik.' Ik antwoordde: 'Zeg dan ook eens iets hips.' En toen zei ze niets meer. Zo is er altijd wat.

II

Collega B. toonde me haar winterjas en ik complimenteerde haar uitvoerig. Even stond ik weer stil bij hoe ik vanochtend vroeg rillend en bibberend bij de Delftse bushalte stond. En ik oordeelde: ja, nu is de zomer misschien toch wel voorbij. Hopelijk ben ik morgen zo verstandig míjn nieuwe winterjas aan te doen. Al is het maar omdat ik ook wel eens complimenten wil.

III

Komend weekend zal ik eindelijk Casablanca gaan zien. Een passerend schrijver zag de geleende dvd op mijn bureau liggen en citeerde: 'I think this is the beginning of a beautiful friendship.' Daarmee wilde hij vermoedelijk de indruk wekken dat híj Casablanca wel al had gezien. Maar op mij wekte hij slechts de indruk dat hij When Harry Met Sally... had gezien. Net als ik dus.

IV

Curieus. Op deze site trof ik de volgende vermelding:


Het is dan ook waar. Niels en ik komen nooit eens in de Palace. En zéker niet op donderdag. Doe even serieus, man. Het idee alleen al.

V

Voor het eerst in heel heel lang vind ik een liedje van The Rolling Stones mooi. Dat komt doordat het in de film Rushmore zit, die ik dit weekend voor vijf euro de mijne maakte en die ik leuker en aandoenlijker vind dan de meeste mensen die ik ken (die zin kun je gerust dubbelzinnig opvatten; doe er het jouwe mee). Dat liedje is alweer een jaar of veertig oud, maar goed.

VI

Ik vind het jammer dat we voortaan (het) appel zonder accent moeten schrijven, en ideeëloos zonder n, en paddenstoel en paardenbloem juist mét een n. Maar ik leg me daarbij neer als een tam en tandeloos beest. Al zou ik het wel prettig vinden als die spellingswijzigingen even stoppen. (Ja ja, ik weet heus wel dat dé Nederlandse spelling niet opnieuw gewijzigd is. Maar dergelijke details zijn al tergend genoeg.) Niettemin: geef me een lijst met alle wijzigingen en over een paar maanden spel ik weer foutloos. Ha.

(Overigens. Daar gaat mijn lettertelgave. Als er zomaar letters in woorden verschijnen en verdwijnen, hoe kan ik dan nog zonder nadenken '11' roepen als iemand paddenstoel zegt?)

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten