maandag 23 februari 2004

GULF SHORES

'Gulf Shores' is een van de mooiste liedjes die ik ken. Ja hoor, dat beweer ik hier gewoon. Het is een van de vele, vele prachtliedjes die Will Oldham heeft opgenomen, en je vindt het terug op de cd Lost Blues and Other Songs van Palace Music. Binnenkort verschijnt er een verzamel-cd van Palace Music onder de artiestennaam Bonnie 'Prince' Billy. Oldham is ongetwijfeld de lelijkste man die je in de hedendaagse popmuziek kunt vinden, maar zijn liedjes zijn er niet minder mooi om. Ik citeer hier, gewoon voor jullie genoegen, even een paar regels uit 'Gulf Shores':

It was hard enough to climb upon
It was slow-going at first
Sister, you have laid long in the sun
Aren't you dying of thirst?

Oh my dear your suit is candy-striped
And your legs are long and slim
If I whisper nothings in your ear
Will you pass them on to him?


Nu, is dat poëzie, of is het dat niet?

Over poëzie gesproken: Simon Vinkenoog is de interim-Dichter des Vaderlands geworden. Ik betreur dat. Ik kan met gemak 5 dichters noemen die ik liever op die plek had gezien. Wat zeg ik? Ik kan er met gemak 50 noemen. Ik heb niet veel tegen Vinkenoog persoonlijk (ik heb eigenlijk nooit eens iets tegen iemand persoonlijk), maar ik kan hem bezwaarlijk als een ook tegenwoordig nog invloedrijk dichter omschrijven, laat staan dat ik ook maar een van zijn gedichten kan noemen. Nu ja, het zij hem gegund, dat wel. En het is maar een interimpositie. Misschien maakt hij er wel iets heel moois van, en dan neem ik dit alles weer terug. Zet hem op, Simon!

(Ter zijde: in de Epibreren-poll omtrent die interimverkiezing stonden heel lang de dichtersvrienden Hanz en Ingmar op 1. Pas toen afgelopen vrijdag berichten over de verkiezing in enkele kranten verschenen, nam Vinkenoog plots die toppositie over. Wat kranten al niet kunnen betekenen in verkiezingstijd.)

Vandaag heb ik een langdurig gesprek gehad met vriend en aanstormend debutant Walter K. Zijn boek, Blauwe ogen heet het, wordt een mooie, mooie roman. Een debuut om jaloers op te zijn. Ik zeg het maar vast. Dit najaar ligt het in grote stapels in de boekhandel. Het is aan jullie om die stapels iets kleiner te maken.

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten