vrijdag 27 februari 2004

NIEUWE LETTEREN

Mensen vragen me nogal eens of ik het prachttijdschrift Nymph al mis. En of ik spijt heb van mijn beslissing. Het antwoord op beide vragen is een luid en duidelijk nee. Het is mooi geweest. Daar blijf ik bij. In het UvA-weekblad Folia word ik enigszins tendentieus geciteerd: er staat dat er volgens mij binnen Amsterdam geen literaire tijdschriften meer zouden zijn waar onbekend talent in kan publiceren. Zo heb ik het natuurlijk niet precies gezegd. Ik zei namelijk: binnen Amsterdam zijn er geen literaire tijdschriften meer die zich strikt op onbekend talent richten. Zoals Nymph deed. Een gat in de markt, lijkt me. Duurt het nog lang voor zo'n tijdschrift wordt opgericht?

Intussen verschijnt komende zondag de eerste Magazijn, een jaarboek waarin vier enthousiastelingen, onder wie oud-nimf Judith Janssen, de beste 13 schrijvers van 2003 hebben verzameld. Van alle 13 is een oud of nieuw verhaal(fragment) opgenomen en Joost Zwagerman schreef er een inleiding bij. Om in aanmerking te komen voor Magazijn, moeten de schrijvers niet alleen in 2003 een boek hebben gepubliceerd, ze moeten ook onder de 40 zijn. Arjan Peters maakte zich er vanmorgen in de Volkskrant vrolijk over dat een en ander ertoe heeft geleid dat Zwagerman (40) een jonge generatie schrijvers inleidt van wie Arie Storm (nog 40'er) een representant is. Ikzelf kijk niet zo nauw. Ik wens de makers en uitgevers van Magazijn grote successen toe. Zulke jaarboeken verschijnen al veel te weinig.

Ten slotte feliciteren Niels en ik vanaf deze plaats Walter van den Berg. Deze jongen gaat gewoon debuteren bij De Bezige Bij. Alsof het niets is.

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten