vrijdag 18 februari 2005

DE LETTEREN

I
De longlist van de Gouden Doerian is bekendgemaakt. Wat een flauwekul, die prijs. Wat een vervelend, relschopperig, misplaatst initiatief. Bekijk die lijst hier maar eens. Alsof Propria Cures de macht grijpt in literaire-prijzenland. Er staan minstens twee boeken op die longlist die ik hoog acht. Die twee boeken horen niet op de lijst thuis. Die boeken horen zelfs zo niet op die lijst thuis dat ik sterk twijfel aan de rest van die titels. (Ja, ik weet het. Ik besteed er te veel aandacht aan.)

II
Vandaag zag ik ineens een literair debuut in de boekhandel staan. (Nu ja, ik zie wel vaker een literair debuut in de boekhandel staan. Soms struikel je er bijna over. Literaire debuten zijn talrijk, wil ik maar zeggen.) Een roman nog wel. De schrijfster heet Jowi Schmitz. En dat zit me niet helemaal lekker. Ik had ooit college met diezelfde Jowi Schmitz en toen dacht ik: wat grappig, dat meisje heet net zoals mijn broertje, alleen schrijf je het anders. Maar nu is er zomaar een roman van haar. Leopold heet dat boek. Begrijp me niet verkeerd: ik gun Jowi Schmitz het beste en het gunstigste en alle moois met haar roman (die over kuikentjes gaat, zo meldt de flaptekst!), maar dat er nu een Schmitz debuteert en dat ik het niet ben, dat is wel even schrikken.

III
Morgen vertel ik je alles over mijn bezoek aan het Amsterdamse Perdu van gisteravond, waar een nieuw tijdschrift werd gepresenteerd. Ik weet dat je op dat verslag wacht. Ik vraag je nog even geduld te hebben.

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten