vrijdag 11 februari 2005

VINCENT EN NIELS?

Iemand plaatste de volgende comment op een vorig stukje:

'Geachte Vincent, geachte Niels,

Bij deze deel ik U mede dat ik de URL 'vincentenniels.blogspot.com' geregistreerd heb, en voorzien van een redirect naar 'nielsenvincent.blogspot.com'. Geen dank, ik doe dit volledig uit eigenbelang. Als ik jullie pagina wat vaker kan vinden, plaats ik hem wellicht in mijn favorieten, wat de hele redirectpagina weer overbodig maakt.'


Dit alles vanzelfsprekend geheel anoniem, want het is hier internet, mensen. Niemand is hier wie je denkt dat hij is. (Zo schrijft Niels hier altijd stukjes onder de naam Vincent en ik onder de naam Niels. Soms laten we ze zelfs door anderen schrijven. En we dragen hoe dan ook altijd maskers terwijl we typen, ik zeg het er maar meteen bij.) Maar wat bezielt zo iemand nu? Waarom een nieuwe url voor ons aanmaken? Ik begrijp uit zijn woorden dat hij denkt dat hij ons zo gemakkelijker kan vinden. Ja, me dunkt. Hoe meer adressen er aangemaakt worden die rechtstreeks naar deze site verwijzen, hoe gemakkelijker we te vinden zijn. Bedoelt diegene soms dat het hier meer 'Vincent en Niels' is dan 'Niels en Vincent'? We mogen het niet uitsluiten. En wat te denken van die laatste zin? Waarom heeft hij onze site dan niet meteen in zijn favorietenlijst geplaatst? Als ik al twijfel of ik een weblog überhaupt in mijn favorietenlijst wil opnemen, neem ik zéker niet de moeite nieuwe url's aan te maken.

Maar het werkt, hoor: wie www.vincentenniels.blogspot.com intypt, komt meteen hier terecht. Ik zou diezelfde anonymicus willen verzoeken de volgende url's aan te maken (mét directe doorverwijzing naar deze site):

www.nielsenvincentdoenhunding.blogspot.com
www.carelsenschmitz.blogspot.com
www.omdatalleentekstookheelstoeris.blogspot.com
www.11.blogspot.com
www.jongeliterairegoden.blogspot.com

Opdat straks niemand meer een lijst met favorieten nodig heeft. O, de ondoorzichtigheid van dit alles. Wie dacht dat alles er altijd maar simpeler op werd, heeft het voorgoed mis.

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten