dinsdag 6 april 2004

ROMANDEBUUT

Het moest er toch eens van komen. Ik heb eindelijk mijn romandebuut gemaakt. In zekere zin dan. Deze week verschijnt de nieuwe roman van Herman Brusselmans, Ik ben rijk en beroemd en ik heb nekpijn. Bladzijde 383 bevat zomaar een passage waarin ikzelve figureer. Als je weet wat goed voor je is, ga je die roman aanschaffen. Aanstaande vrijdag vertrekken Elsie en ik overigens naar Gent om de verschijning van het prachtboek te vieren.

Maar eerst is er morgen de presentatie van een andere hedendaagse klassieker in spe. Ik heb het over de nieuwe, vijfde roman van Arie Storm. Het boek heet Gevoel en het is nóg beter dan al Aries vorige boeken. Ik maak hier ongegeneerd reclame voor die roman; het is immers voor jullie eigen bestwil. Ja, beste lezers, het is een week waarin alleen maar topboeken verschijnen. De Nederlandse letteren zijn niet meer wat ze geweest zijn.

Ten slotte zal ik, voor de goede orde, wat titels noemen van boeken waar ik niet aan heb meegewerkt, en die ik niettemin met heel veel plezier heb gelezen de afgelopen week: Orakelnacht van Paul Auster en Bevoorrecht bewustzijn van Esther Gerritsen. Paul Auster is gewoon een literaire godheid, zoveel is me inmiddels wel duidelijk.

Het valt me - nu ik jullie toch spreek - op dat de bezoekcijfers hier de afgelopen dagen zakken als een dolle. Is er soms iets wat ik voor jullie kan doen? Moet ik het hier, God verhoede, interactiever gaan maken? Willen jullie hier eigen inspraak? Of willen jullie Niels soms terug? Is dat het? Dustin Hoffman zei het al eens in Kramer vs. Kramer: 'I'm all you've got!' Leuker kan ik het niet maken wat dat betreft.

Kortom: laat me weten wat er scheelt. Kom eens wat vaker langs. Wees geen vreemde. Als je op de deur klopt, doe ik hem open. Ik heb het allemaal niet zo bedoeld. Ik had beter moeten weten. Ik vraag het geen twee keer. Graag of niet. Stap in de ring en doe je ding. Laat je lezen. Als jullie niet naar mij toe komen, kom ik wel naar jullie toe. Wat wil je in de koffie? Kunnen we er niet nog eens over praten? Waarom die trieste blikken?

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten