woensdag 21 april 2004

5 LOZE OPMERKINGEN EN HALVE ANEKDOTES

- 1 -

Gisteravond at ik met de stoerste afdeling van de Grote Uitgeverij bij Hannerlie en Jan, die tegenwoordig in Weesp wonen. We genoten van een waar feestmaal, en ook was er wijn, en bovendien een groots uitzicht op een straat met een verboden-in-te-rijden-bord. We zagen er een jongen en een meisje een soort baltsdans uitvoeren: het meisje stond heel de tijd voorovergebogen (‘Zij gebruikt daar de onzekere houding,’ sprak collega Esther), en hij zwaaide voortdurend het ene been over het andere, zijn handen in zijn broekzakken gepropt. Hij liep zijn huis in, kwam met een portemonnee weer terug, en hij liep weg met het meisje. Later kwamen ze weer in beeld. Collega Susanne merkte op: ‘Dat labeltje dat nu uit haar broek steekt, stak er net nog in.’ In de verte stond iemand een doek uit te slaan.

- 2 -

Collega Esther zei me: ‘Je moet wel kortere alinea’s gaan schrijven, want anders schrik je de lezers van je site af.’

Zo.

- 3 -

Gisteravond stond ik een uur lang stil op Schiphol. Ik had het beduidend minder zwaar dan de meeste andere mensen daar, aangezien ik nĂ­et met koffers en tassen rondzeulde, maar toch: aangenaam was het niet. Ik stapte in de trein op spoor 5 en werd naar spoor 6 verwezen. Vervolgens werd ik naar spoor 5 verwezen. En weer naar spoor 6. Alweer: met koffers was het geen doen geweest. Tjonge jonge, ik bof maar.

- 4 -

Liep ik net naar de tram, kwam ik zomaar Rob Brouwer tegen, met een meisje aan zijn zijde. Vroeger zag ik nooit meisjes aan Rob Brouwers zijde, maar wel sprak hij zo nu en dan: ‘Ben jij niet een beetje jong om al een vriendin te hebben?’ Nu, jaren later, vertelde ik hem dat ik bijna ging trouwen. ‘Ik zie je over een paar jaar wel weer,’ zei Rob toen. Ooit werkten Rob en ik bij twee dezelfde lokale radiostations. En ik vraag me werkelijk af of iets van dat al in die befaamde Lelystadse roman zal voorkomen, die roman die ik hier enkele dagen geleden nog noemde.

- 5 -

Hier in de brievenbus lag een kaartje van ‘Mr. Guirassij, Helderziende, medium’. Dat geeft weer moed. Niet alleen bezit hij ‘gaven van mijn grootvader’, ook ‘neutraliseert hij alle vijandigheid’, ‘geneest ieder complex’, ‘ook impotentie en bezweringen’. Joechei.

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten