maandag 12 april 2004

MAAR HET LEKKERSTE IS ANIJS

Ik verwoord hier natuurlijk de mening van velen als ik schrijf dat Als je begrijpt wat ik bedoel een prachtige film is die we ooit heel vaak, want jaarlijks zagen (met Kerstmis, op Veronica, elk jaar opnieuw) en tegenwoordig veel te weinig. Vanmiddag was hij weer op tv, bij de TROS dit keer, met Pasen (er veranderen dus toch stiekem dingen, zo nu en dan, niet alles blijft altijd maar hetzelfde), en ik heb zitten kijken, hoor. Ik heb meegeleefd met Bommel, Zwelgje, Joost en alle anderen. Net als alle vorige keren vond ik de eerste helft sterker dan de tweede, en ik vraag me meer en meer af hoeveel kinderen eigenlijk begrijpen van dat malle archaïsche taaltje dat iedereen er spreekt, maar terugdenkend aan toen ik zelf klein en jong en zeven was, zeg ik: ook toen was het een heel mooie film. Er is sindsdien ook nooit meer een lange tekenfilm in Nederland geproduceerd. Ze hebben dit ding gewoon gemaakt, en vervolgens gedacht: beter gaat toch niet lukken, en meteen de tekenstudio maar weer gesloten. Ik geef ze geen ongelijk.

Net was ik naar buiten om even wat dvd's terug te brengen en het bleek zomaar warmer dan ik had verwacht. Ik ben meteen wat Cornetto's gaan halen bij het benzinestation. Ik word er haast optimistisch van. Nog even en ik stof de balkonstoelen af en ik ga een korte broek kopen.

(Nee. Ik ga nóóit een korte broek kopen. Daar ben ik werkelijk te oud voor.)

(En wat die dvd's betreft: Down with Love is een mislukking. Confessions of a Dangerous Mind is zo nu en dan heel aardig. Secretary bleek gewoon stoer. Leve James Spader.)

Dichter Maurice Buehler heeft tegenwoordig ook een eigen site. Ook van Blogspot. Gisteren stond er een link naar onze site bij Maurice, vandaag is die alweer verdwenen. Een uiterst dynamisch geheel dus. Ga maar eens kijken.

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten