dinsdag 13 april 2004

MIJN DENKBEELDIGE VRIENDSCHAP MET MABEL

Enkele weken geleden werd ik uitgenodigd om deel te nemen aan de internetgemeenschap Orkut. Jullie weten dat natuurlijk, want ik heb het hier indertijd al vermeld. Inmiddels zijn we dus enkele weken verder en vraag ik me nog altijd af wat het nut is van Orkut. Wat heb ik aan Orkut en wat moet ik ermee? Ik merk dezelfde bevreemding op bij de mensen die inmiddels in mijn Orkut-vriendenlijstje staan: ze nodigen zelf weer 1 of 2 vrienden uit en doen er vervolgens niets meer mee. Wat zou er gaande zijn? Zijn we er te oud voor? Zijn we niet hip genoeg? Zijn we juist hipper dan we dachten? Hoe staan de zaken ervoor?

Maar goed. In mijn Orkut-vriendenlijstje staan nu 11 vrienden en vriendinnen. Ik zou hun namen hier kunnen noemen, maar dat doe ik niet. Ach, wie houd ik voor de gek, dit zijn ze: Niels, Ionica, Femke, Annemiek, Wouter, Nicoliene, Corrie, Jenneke, Mabel, Arlette en Kirsten. Ik zal er maar niet over liegen: sommigen van hen ken ik slechts van eerder (en soms oppervlakkig) mailcontact. Sommigen van hen heb ik nog nooit gesproken. Sommigen van hen heb ik nog nooit gezien. Ik zou niet ieder van hen zomaar 50 euro lenen. Sommigen van hen zal ik ook nooit zien of spreken. Orkut gaat me daar althans niet bij helpen. En deed het dat wel, dan zou ik er doodsbang voor worden.

Mabel bijvoorbeeld, uit bovengenoemd rijtje, is in de verste verte geen vriendin te noemen. Zij is de enige uit het rijtje dat puur via Orkut in mijn vriendenlijst terecht is gekomen. Mabel heeft zich ooit, net als ik, ingeschreven bij de Orkut-'community' van de film Almost Famous. Dat is een heel, heel mooie film, die jullie allemaal moeten zien. Mabel en ik hebben die film ook gezien. En Mabel dacht: verrek, Vincent heeft die film ook gezien, weet je wat?, ik voeg hem toe aan mijn vriendenlijstje. En ik ben een zwakkeling: dan voeg ik haar dus ook toe aan mijn vriendenlijstje. Intussen kan die hele Mabel me niets schelen. Mabel is een meisje van 23. Mabel is vrijgezel. Mabel woont in Braziliƫ. Mabel is een journaliste. Mabel woont bij haar ouders (of haar ouders bij haar). Mabel rookt niet, maar op feestjes drinkt ze. Mabel is jarig op 11 september. In Mabels vriendenlijstje zie je mijn naam en gezicht terug. In datzelfde lijstje staan 23 andere 'vrienden' van Mabel. Die vrienden heeft ze misschien allemaal wel nooit gezien of gesproken.

Elke dag weer denk ik: zal ik Mabel maar uit mijn vriendenlijstje gooien? Zal ik haar maar verwijderen? Hoe langer ik het uitstel, hoe meer pijn het haar zal doen.

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten