vrijdag 31 december 2004

2005 IS HET NIEUWE 2004

I
Gisteravond mocht Martijn Krabbé even aanschuiven bij RTL Boulevard. Veel heb ik er niet van opgevangen, maar wel hoorde ik iemand hem de vraag stellen of hij Jaws kende. 'Nee,' zei Martijn olijk, 'dat is van voor mijn tijd.'

Pardon? Van voor zijn tijd?

Jaws is toch een klassieker? Een van de Films der Films? Jaws behoort toch tot onze algemene kennis als het ware? En Martijn Krabbé is toch ook al een jaar of 45? Wat is dat dan voor ongepast gekoketteer met je zogenaamde jeugdigheid? En met je stuitende onwetendheid? Je kunt toch gewoon 'Nee' antwoorden en je dan ergens in een hoekje gaan zitten generen? Of liegen? Waarom niet gewoon liegen verdorie?

Ik dacht later: in 2005 zijn we misschien wel verlost van zulk wangedrag.

II
Mijn nieuwe bril is er! Ik moet er nog aan wennen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het een stap voorwaarts is. Alweer. Spreek me gerust eens aan op msn, dan toon ik je die bril. Ik heb die webcam al niet meer gebruikt sinds de week dat we hem aanschaften, dus ik moet het spinrag er eerst even af kloppen, maar laat dat je niet afschrikken.

III
In de binnenstad waren jongens rotjes aan het rondgooien. Ik schrok nogal toen er eentje vlak voor mijn voeten belandde. Ik maakte een sprongetje. Elsie moest daar hartelijk om lachen.

Ik dacht vlak daarop: in 2005 hebben sommige van die jongetjes misschien wel een paar ledematen minder.

IV
Nu we dan toch van jaar wisselen: er is iets wat ik in 2005 niet meer wil lezen. Of horen. Ik lees steeds vaker - voornamelijk in de kranten waarop ik geabonneerd ben - dat iemand 'zijn stinkende best doet'. Ik gruw van die uitdrukking. Ik ben een vredelievend mens, maar de keren dat ik van weerzin een krantenpagina verfrommelde zonder een artikel eerst rustig uit te lezen, zijn inmiddels talrijk. Ik vind zelf de uitdrukking 'je best doen' al ruim voldoende. Dat mag. Ik begrijp niet wat dat stinken ermee te maken heeft.

Nog veel erger is: 'hij deed letterlijk zijn stinkende best'. Het gebruik van het woord 'letterlijk' bij uitdrukkingen waarbij je je helemaal niets letterlijks voor kunt stellen, dat kunnen we in 2005 misschien ook wel eens afschaffen. Of bestraffen. Ik ben lang niet zo tolerant als je altijd wel dacht.

V
Mango's! Ik heb ze recentelijk weer ontdekt. Eten jullie ze wel eens? Ik pakte er pas een op in de supermarkt, vrij impulsief. Ik hield hem in de hand, ik woog hem, ik draaide hem eens rond. Dat hoor ik namelijk vaak: dat je zo'n mango een beetje moet keuren voor je hem meeneemt. Zomaar de eerste de beste mango in je karretje leggen is vragen om problemen. Ik mag het ook graag zeggen: 'mango'. Soms zelfs een paar keer achter elkaar: 'mangomangomango'. Ja hoor. Hoe dan ook: mango's! Eet ze! Ook in 2005.

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten