donderdag 24 juli 2003

Gedichies

Ik ben geen groot gedichtenlezer. Ik heb altijd het idee dat ik ze te snel lees, dat ik er te weinig tijd voor neem. Ik lees liever romans; verhalenbundels desnoods. Zo ben ik vandaag eindelijk eens begonnen in Michel Houellebecqs Elementaire deeltjes. Maar heel, heel soms lees ik ze wel, die gedichten, en heel af en toe zit er een gedicht tussen dat me raakt. Graag wijs ik jullie op de schrijnende schoonheid van 'Ooit 2' van Hanz Mirck, een jonge dichter die vorig jaar debuteerde met de bundel Het geluk weet niets van mij. (Overigens: wordt die bundel wel genoeg gelezen? Ik vraag het me af.) 'Ooit 2' staat niet in die bundel, dus dat wordt nog zoeken, maar het zal het waard zijn. Intussen zal diezelfde Hanz Mirck zijn Nymph-debuut maken in ons septembernummer. Joechei.

Dat septembernummer wordt sowieso een nummer om rekening mee te houden. Gisteren hebben we redactievergadering gehad. Niels, Janneke, Judith, Martien en ik waren er verrassend snel uit dit keer. Er was zelfs nog tijd over om te lachen, nootjes te eten, te mokken, te drinken en te overpeinzen.

En dan Nol. Zullen we het eens over Nol hebben? Nol is een man die met enige regelmaat allerhande apparatuur - oventjes, fitnesszooi, boormachines, de 'cutter world tool', camera's - aanbeveelt in een obscuur RTL4-programma. Nol doet dat op een zó irritante, overduidelijk onechte, ongemeende, leugenachtige wijze dat het agressie oproept. Nol liegt en bedriegt, Nol fleemt, Nol is het jongetje dat vroeger gepest werd (en terecht), Nol verdient niet beter, Nol doet de zon achter de wolken verdwijnen, Nol haalt je het bloed onder de nagels vandaan, Nol zou niet door de censuur heen komen als het aan Niels en mij lag - Nol moet, kortom, heel goed uitkijken.

Ten slotte: mijn meisje gaat afstuderen op 28 augustus!

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten