woensdag 10 maart 2004

BOEKENBAL 2004

Goed, gisteren was ik samen met enkele honderden bekenden op het Boekenbal. En nee, ik heb niets van de vechtpartij gezien, en ja, die mannetjes waren verschrikkelijk vervelend. Hulde Beau van E D.!

Vriend Martien B. en ik kwamen toneelschrijver Janwillem S. en zanger/acteur/cabaretier Roemer van der V. tegen in Café Cox, en hop, die gingen gewoon mee naar binnen. Tenminste, dat is de Stoere Versie van Hoe Wij De Schouwburg Betraden. De waarheid ligt ergens in het midden. Ik schudde handen, zoende wangen en sprak met iedereen die het maar wilde. En iedereen wil praten op het Boekenbal. Vooral uitgevers en journalisten. Ik stond de mensen vriendelijk te woord, dronk drankjes en als ik zo'n gesprek zat was, dan zei ik: "Ik ga weer even een rondje lopen." Dat doe je zo ongeveer de hele avond. Ik heb geen moment gezeten.

Dat er weinig schrijvers op het Boekenbal komen is overigens een fabeltje. Ik zag gewoon elke schrijver waarvan ik had verwacht dat die er zou zijn. Zo waren ondermeer Harry M., Adri van der H., Arie S., Joost Z., Menno W., Cees N., Connie P., Saskia de J., Remco C., Hella H., Thomas R., Hafid B., Jannah L., Ruben van G., Joris van C., Martin B., Dirk van W., Jan M., Ilja Leonard P., Laura W., Jules D., Heleen van R., Adriaan van D., Pieter B., en nog tientallen andere collega's aanwezig.

Het was druk, vol, gezellig en het rook er aan het einde van de avond ontzettend naar kaas. En er waren genoeg jonge mensen. Meisjes met mooie jurken. Meisjes met hoedjes op. Ook waren er veel jongens, waarvan sommige niet schreven of uitgaven, maar boeken verkochten. Een nobel beroep.

Uiteindelijk heb ik niets van het décor mee naar huis genomen. Andere gasten waren overigens wél blij met een piepschuimen kip of een kartonnen camembertdoos.

Als souvenir heb ik een blauw muntje. Boekenbal staat er op de ene kant, op de andere kant het embleem van de NS. Voor volgend jaar.

N.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten