zondag 13 juni 2004

FOTO'S VAN VROEGER

Het is een weekend dat voorbijdwarrelt. Je hebt het zo gemist. Er gebeurt weinig tot niets. Er wordt veel uitgeslapen. Er worden platen gedraaid die ertoe doen. Elsie en ik bevechten elkaar om achter de computer plaats te mogen nemen en spelletjes bij funnygames.nl te spelen. Met enig oefenen kun je opmerkelijk goed worden in die spelletjes. Je hoeft het alleen maar te willen. Intussen oefent Els de speech die ze hield bij haar afstuderen in augustus 2003. Op haar werk vinden ze het leuk als ze die speech morgen weer houdt, maar dan in het Nederlands. Ook is ze bezig dingen op te ruimen hier. Ze trof een stapel oude foto's van mij aan. Die ligt hier nu voor mij. Op die foto's zien we achtereenvolgens:

- mij op 3-jarige leeftijd. Voor het eerst naar school. Een appel in mijn hand, een beker erbij. Ik kijk alsof ik er het mijne van denk. Op een andere foto zit ik op een schommelpaard. Iemands typische jarenzeventiglaarzen zijn eveneens in beeld. Op deze foto kijk ik meer à la: dit schommelpaard is van mij, en deze stad is niet groot genoeg voor ons beiden, gringo.

- mij op 17-jarige leeftijd. We hebben dus een sprong in de tijd gemaakt. Op de eerste foto draag ik een Nirvana-shirt en houd ik om inmiddels onachterhaalbare redenen met mijn ene arm de andere vast. Ook grijp ik naar een kop koffie. Naast mij zit vriendinnetje J. te lezen in een Kurt Cobain-biografie. Als dit geen tijdsbeeld is, wat dan wel.

- meer foto's van mij op 17-jarige leeftijd. Op een ervan sta ik uitbundig lachend naast vriendinnetje J. Ik draag een Breeders-shirt over een trui heen. Op haar jas zit een button met twee pinguïns. Op een andere foto draag ik een Big Geraniums-shirt. Op weer een andere speel ik gitaar samen met J.'s oom te Arnhem. Eigenlijk sta ik op alle foto's uit die tijd uitbundig te lachen. Ook draag ik er lange haren en een sik.

- een foto van mij op 19-jarige leeftijd. Ik sta er voor de deur van het pand in Amsterdam waar ik zeer korte tijd een kamer huurde. Ik draag een legerjas en een gele door mijn moeder gebreide sjaal. Het huisnummer staat op de foto: 197.

- foto's van mij op 20-jarige leeftijd. Voor en na de kapper. Ik zal hierna nooit meer mijn haar lang laten groeien.

- foto's van mijn 21ste verjaardag. De eerste foto leek me indertijd wel geschikt om achter op mijn eerste roman te plaatsen, mocht die er eens komen. Op de tweede sla ik een arm om broer Joey heen. Daar zit ik dan, met mijn zwarte shirt en mijn zwartgeverfde haar.

- een foto van mij op 21-jarige leeftijd, geschminkt en met make-up bewerkt door vriendinnetje M. We gingen die avond naar een feest in de Roxy. Ik draag er een kettinkje en een geel shirt.

- foto's van mij op 23-jarige leeftijd, op de bureauredactie van de Grote Uitgeverij. We zaten toen nog in het oude pand, en ik sta op de foto met mijn toenmalige collega's Josje en Elsbeth.

Nu ja, je vindt eens wat foto's.

Graag wijs ik jullie ten slotte op een nieuwe liefde in mijn leven: Maukie, de enige kat die altijd de cursor volgt. Nu is het weer dringend tijd om Bubbles te gaan spelen. Of Mahjong. Voordat Elsie me hier wegjaagt.

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten