dinsdag 29 juni 2004

ROMANS DIE OOIT GESCHREVEN ZULLEN WORDEN

Vanavond introduceer ik hier een spectaculaire nieuwe rubriek. Een rubriek die stof zal doen opwaaien. Een rubriek die tongen los zal maken. Een rubriek die alle andere rubrieken overbodig zal maken. De naam van die rubriek: Romans Die Ooit Geschreven Zullen Worden. Ik weet vrij zeker dat ook Niels enkele afleveringen uitstekend zou kunnen vullen, maar ik geef alvast het startschot door jullie de synopsis te presenteren van een van mijn eerste romans. Zie hier:

***

Vincent Schmitz
DIT IS NIET VAN JOU
Verbluffende roman over familiegeheimen, langharige inbrekers en verboden liefdes

VERSCHIJNT februari 2010
UITVOERING paperback
FORMAAT 12,5 x 20 cm
OMVANG ca 220 blz.
PRIJS ca 16,95 euro
NUR 301

Dit is niet van jou is een roman van uitersten. Een roman zoals hij nooit bedoeld was. Een roman die grenzen opzoekt en er vervolgens ruimschoots overheen schiet. Dit is niet van jou is een roman voor jou.

De negentienjarige Paco betrekt een krappe kamer in de Amsterdamse binnenstad tijdens het derde jaar van zijn studie. Terwijl hij kennismaakt met het ruige stadse bestaan, dwalen zijn gedachten voortdurend af: Wat zal er ooit van hem worden? Wie zijn al die meisjes die hem zomaar negeren? En hoe zit het toch met de erfenis van zijn vader, waaruit enkele stukken op mysterieuze wijze verdwenen?

Paco zint op wraak. In een verbijsterende zoektocht naar antwoorden op voornoemde vragen reist hij af naar het noorden van het land, om daar een week door te brengen bij zijn oom en hem te confronteren met de missende objecten uit de erfenis van zijn vader. Intussen bloeit er iets moois op tussen Paco en Analyse, de zestienjarige dochter van zijn oom. Paco en Analyse naderen elkaar op verontrustende wijze, terwijl Paco's harmonieuze voorstelling van zijn familie voorgoed teloorgaat.

Intussen, in Amsterdam, wordt Paco's kamer leeggeroofd door een langharige Oostenrijker die slecht Nederlands spreekt.

Vincent Schmitz (1976) werkt als trapezeartiest in een circus. Eerder verschenen van hem de bejubelde romans Geldingsdrang (2006) en Huilen met de kraan open (2008). Hij woont in Delft met zijn vrouw en hun drieling.

***

Nu, dat ter zijde. Wat valt er verder nog over vandaag te vermelden? De grote schrijver Arie S. stond in ene naast mijn bureau met zijn dochtertje. Hij vertelde me aanvankelijk nog vol trots dat hij elke avond mijn website bezoekt om me er vervolgens op te betrappen dat er altijd een foto van zijn vrouw op mijn bureau ligt. Er ligt ook altijd een foto van Janwillem Slort op mijn bureau. Daar hoor je nu nooit eens iemand over.

De terugreis in de trein was een belevenis. Terwijl het lesbische meisje en het goedlachse meisje L. zaten te tobben over ochtend-, middag- en avondboeken, probeerde ik me te wijden aan een stapel te lezen columns.

Gisteravond ten slotte bladerde ik, jawel, in de verzamelbundel Gedichten van Rutger Kopland. Ik herlas de volgende regels:

haar hand die schrijft: liefste, ik leef nog en denk nog
en schrijf nog aan jou en zou dat niet meer moeten doen.


en ik bedacht dat ik dat ook nu, jaren later, nog twee van de mooiste dichtregels vind die ik ken.

V.

P.S. Zie ik jullie morgenavond in Paradiso? Bij The Von Bondies en de Black Rebel Motorcycle Club?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten