zaterdag 12 juni 2004

LEVE THE SHINS

De cd verscheen al in 2003, maar ik benoem hem hierbij tot Plaat van het Jaar: Chutes Too Narrow van The Shins. Ik relativeer het meteen ook weer, want het jaar is natuurlijk pas halverwege, en ik zou nog van gedachten kunnen veranderen, maar vooralsnog draai ik de cd voortdurend. Steeds weer. Achter elkaar. En de liedjes worden er alleen maar mooier op. Enkele weken terug heb ik de plaat van Ionica geleend, omdat ze me hem had aanbevolen als een pracht-cd waarvan ze altijd vrolijk werd. Ik geef haar voor een deel gelijk, want hooguit een derde van de cd vind ik vrolijk. De rest vind ik eerder hemeltergend melancholisch, cynisch en vol van spanningen die op weinig goeds lijken te duiden. Om het zo eens te zeggen. Ik hield toch altijd al meer van melancholische liedjes dan van uitzinnig vrolijke. Als ik vrolijke muziek wil, zet ik 'Got My Mind Set on You' van George Harrison of 'My Sharona' van The Knack op. Chutes Too Narrow bevat ook zulke liedjes, maar het bevat nog zoveel meer.

Iets anders heel goeds en moois is natuurlijk De koffer in. Nederlandse verhalen over vakantieliefdes. Ik heb het er hier vaker over gehad, maar deze verhalenbundel, samengesteld door Esther Hendriks en mijzelf, en een voorwoord bevattend van Arnon Grunberg, ligt sinds afgelopen week in de boekhandel. Dus ik zou dat boek maar eens kopen als ik jullie was. Er staan niet alleen verhalen in van Nymph-helden als Niels, Janneke, Walter en Hanz, maar ook van Ronald Giphart, A.F.Th. van der Heijden, Kristien Hemmerechts, Kees Jaap Klijn, Peter Middendorp, Rascha Peper, Daan Remmerts de Vries, Lydia Rood, Rosita Steenbeek, Manon Uphoff en Joost Zwagerman. De koffer in past in elke koffer. Om deze onbeschaamde zelfpromotie nog even voort te zetten: het ding kost 12,50 euro en het ISBN is 90 446 0439 2, mocht het besteld moeten worden.

Het is rustig hier in Delft. Terwijl de zomer is begonnen. De weersomstandigheden mogen het er dan nog niet mee eens zijn, de tijd van rosé op terrasjes drinken is aangebroken. De tijd van door de stad flaneren. De tijd van popfestivals, hoe klein soms ook. Popfestivals... als daar geen vakantieliefdes van komen... We mogen er niet aan denken.

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten