woensdag 1 september 2004

DAAR BEN IK DAN

Gistermiddag liep ik nog met Elsie over Broadway en zei ik haar: 'Als ik het hier kan maken, kan ik het overal maken, Elsie.' Je zit onwillekeurig met Frank Sinatra in je hoofd als je door New York struint. En met Holden Caulfield. Ik kocht gisterochtend in een Barnes & Noble mijn 21ste exemplaar van The Catcher in the Rye en even later zocht ik Central Park af op de vijver waarin de eenden zwemmen waarover Holden het heeft in dat Boek der Boeken. Ik voelde me al bijna Mark Chapman, zoals ik daar rondliep met mijn exemplaar van The Catcher in de hand, maar vervolgens besloot ik te zoeken naar het decor van een scène uit Almost Famous, waarin Penny Lane haar echte naam onthult aan William, en zo werd het alweer wat aangenamer. En ik bedacht: ook Paul Austers boeken spelen zich in New York af. Ik zou er David Lettermans Late Show kunnen bijwonen als ik een beetje mijn best deed. Seinfeld en Friends speelden zich hier af. Een belangrijk deel van mijn lievelingsfilms werd er opgenomen: Midnight Cowboy, Taxi Driver, Kramer Vs. Kramer, When Harry Met Sally... John Lennon werd er doodgeschoten. En Holden Caulfield zwierf er dus rond, zich afvragend waar de eenden uit de vijver heen gingen in de winter.

Ook was de Republikeinse Conventie gaande. We merkten er niet veel van. We zorgden ervoor dat we niet in de buurt van de protesten, de conventie zelve en de afzettingen kwamen. Af en toe zag je iemand met een anti-Bush-button, maar die was dan gewoon verdwaald. Leuke stad, hoor.

V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten